Postmortale zorg in coronatijd

In 2022 hebben we – hopelijk- het staartje van de Covid-19 pandemie beleefd. De postmortale zorg die ADG-dochter ZDG levert met haar label CMO stond vooraan in de vuurlinie gedurende deze hele periode. Heleen Nelisse, zorgmanager bij CMO, blikt terug.

‘Ik wil beginnen met het uitspreken van mijn waardering voor al mijn collega’s. In een moeilijke tijd met veel onzekerheden hebben zij zich onverminderd ingezet. Datzelfde geldt voor onze klanten. Ook voor bijvoorbeeld de ziekenhuizen was de pandemie een compleet nieuwe ervaring. Met elkaar hebben we ervoor gezorgd dat al het werk op een waardige wijze is uitgevoerd’.

Geen draaiboek

‘In het begin was er veel onzeker. Natuurlijk waren er oefeningen geweest hoe om te gaan met een pandemie, maar zo’n oefening is niet hetzelfde als het echte werk. Voor deze specifieke situatie was er geen draaiboek en geen protocollen. Daar ben ik in de avonduren heel druk mee geweest. Zodra de besmettingen onze kant op kwamen ben ik ook beschermingsmiddelen gaan inslaan, om voorbereid te zijn op wat er ging komen’.

Trots

‘Terugkijkend op 2022 zie je dat we heel veel geleerd hebben in de eerste jaren van corona. We hadden al ervaringen opgedaan en de maatregelen rondom besmette personen waren minder heftig. We hoopten natuurlijk dat alles al voorbij zou zijn, maar toch kregen we te maken met een nieuwe golf. Die zorgde weer voor topdrukte, misschien nog wel meer dan de voorgaande golven, maar de collega’s hebben er samen voor gezorgd dat we ook deze golf goed op hebben kunnen vangen. Naast dat ik beroepsmatig veel heb geleerd van deze pandemie, heb ik ook veel geleerd over mijn collega’s. En dat stemt me trots.’

‘Naast de voorbereidingen voor onze eigen mensen, ontstond er ook een grote oversterfte. We hebben een dashboard ontwikkeld waarop we alle cijfers live in de gaten konden houden. Niet alleen waar mensen overleden, maar ook waar er nog koelcapaciteit was. Zo hebben we ervoor kunnen zorgen dat hier geen knelpunten zijn ontstaan’.