Op reis bij TSN en de andere ADG-bedrijven

Waarom komt iemand bij een ADG-bedrijf werken? En hoe ervaart zo iemand de eerste weken? De contractverlenging, de opleidingsmogelijkheden en ga zo maar door? Een collega maakt een hele reis tussen het moment dat hij of zij de organisatie binnenkomt en deze weer verlaat.

Tijdens deze reis zijn er talloze contactmomenten met ‘de organisatie’. ADG onderzocht welke van deze momenten – touch points – er écht toe doen. En hoe wij daar als werkgever op scoren.

Employee journey

Per ADG-bedrijf is een employee journey opgesteld, met de input van tientallen interviews met collega’s door de hele organisatie. We meten op verschillende momenten hoe mensen deze reis ervaren en passen onze processen aan op deze feedback. Zo werken we continu aan een verbetering van de medewerkerstevredenheid. En daarmee aan retentie en verlaging van het verzuim.
Chantal Bosman begeleidt de employee Journey bij TSN. ‘Het was heel bijzonder om de interviews met onze collega’s te horen. Erg waardevol, al die feedback op de dingen die wij als organisatie doen. Belangrijke contactmomenten moeten goed verlopen. Soms is het genoeg als het proces op orde is. Krijg ik mijn salaris op tijd en klopt het? Is het papierwerk op tijd in orde? Maar je moet ook piekmomenten hebben. Momenten waarover mensen vertellen op verjaardagen. Dat noemen wij 9+ momenten. Dat hoeft niet iedere week, maar wel met enige regelmaat.’

Buddy

‘We zijn meteen aan de slag gegaan met de input die we kregen vanuit de interviews. Zo is het moment dat iemand een vast contract krijgt, een belangrijk moment. Daar geven we nu extra aandacht aan, met een persoonlijke attentie en kaart van de leidinggevende. Ook koppelen we nu aan iedere nieuwe medewerker binnen onze woonzorglocaties of wijkteams een buddy. Werken in de thuiszorg doe je bijvoorbeeld veelal alleen. Dan is het fijn dat een collega je wegwijs maakt, ondersteunt bij het inwerken en een luisterend oor biedt. De buddy is gedurende het eerste contract gekoppeld aan de nieuwe collega, waarbij vooral gedurende de inwerkperiode nauw contact wordt onderhouden.’

‘Communicatie is een belangrijk element. Mensen moeten weten wat je doet, en ook waarom. Daarom hebben we ons personeelsmagazine onlangs helemaal in het teken gezet van de employee journey. We hebben verteld wat we gaan doen en wat het betekent voor de medewerkers. Zo laten we zien dat we echt aan de slag gaan met de onderwerpen die uit de interviews zijn gekomen. De volgende stap is dat we de effecten van al onze acties gaan meten zodat we continu kunnen blijven verbeteren.’