Een impact ecosysteem is continu in beweging

Een impact ecosysteem wordt gevormd rondom een maatschappelijk vraagstuk en is een verregaande strategische samenwerking tussen publieke en private partijen. Het doel van dit type ecosysteem is om gezamenlijk bedoelde, positieve maatschappelijke waarde te creĆ«ren: impact. Het is een dynamische samenwerking van diverse partijen – in termen van maatschappelijke positie, omvang en capaciteiten – die hun krachten bundelen en gezamenlijk leren en innoveren om een maatschappelijk vraagstuk op te lossen.

Het bouwen van een impact ecosysteem gaat in vier fasen die altijd in meer of mindere mate terugkomen. Het doorlopen van deze fasen is geen eenduidig en lineair proces. Het opzetten van een impact ecosysteem is een dynamisch en iteratief proces en vergt continu zoeken, leren, experimenteren, onderzoeken en doorzetten.

De fase Verkennen en ontwerpen geeft antwoord op de vraag: wat zijn de juiste dingen om te doen? Met als resultaat een grondig begrip van de situatie, onderliggende structuren, afhankelijkheden en de eerste contouren van de visie, impactdoelstelling en oplossingsrichtingen.

De volgende fase, Aanjagen en implementeren, beantwoordt uiteindelijk de vraag: doen we de juiste dingen? Met op het eind een ingericht ecosysteem (inclusief team, overlegstructuur en een digitale infrastructuur), een uitgevoerde pilot, programma of activiteiten en gecommitteerde partners.

Leren en verbeteren is de derde fase en gaat over drie dingen: doen we nog altijd de juiste dingen, doen we de dingen juist en hoe verloopt de samenwerking? Met een focus op meten, evalueren en bijsturen.

Tot slot gaat de fase Borgen over de vraag: hoe behouden we ons effect? Met drie mogelijke strategieƫn voor vervolg: opschalen, repliceren of stoppen.

In de whitepaper lees je meer over het bouwen van een impact ecosysteem en de fasen die worden doorlopen.

Download de whitepaper
Cookies on ADG
We and third-parties use cookies on our website. We use cookies for statistical, preferences and marketing purposes. Google Analytics cookies are anonymized. Your preference can be changed by clicking 'Change options'. By clicking 'Accept' you accept the use of all cookies as described in our privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeuren
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statistisch
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.