Klimaatneutraal & Klanten helpen verduurzamen

Waarom is klimaatneutraal & klanten helpen verduurzamen belangrijk?

Om de effecten van klimaatverandering tegen te gaan, spraken wereldleiders in 2015 af om de gemiddelde temperatuurstijging op aarde te beperken tot aanzienlijk minder dan 2° C. De Europese Unie vertaalde dit Parijsakkoord naar het doel om klimaatneutraal te zijn in 2050, met als tussendoel 55% reductie van broeikasgassen-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. ADG respecteert deze afspraken en committeert zich hier ook aan. 

Tegelijk zetten wij ons in om onze klanten te helpen verduurzamen. ADG en haar bedrijven komen bij tienduizenden organisaties over de vloer, waardoor wij hier een grote impact kunnen hebben. 

Kansen en bedreigingen

Door in te zetten op verlagen van broeikasgassen en onze klanten te helpen dit ook te doen, kunnen ADG-bedrijven klanten behouden en aantrekken. Het niet inzetten op reductie broeikasgassen heeft tot risico dat we klanten en aanbestedingen gaan missen en niet kunnen voldoen aan klimaateisen. 

Impact van ADG

ADG heeft als organisatie op dit moment nog een negatieve impact op klimaatveranderingen, doordat onze waardeketens (zowel eigen bedrijfsvoering als de keten) nog niet klimaatneutraal zijn. Door het verlagen van fossiele energie in eigen bedrijfsvoering en door circulair gebruik van materialen kunnen we de negatieve impact verkleinen. 

Aanpak

Op basis van de inzichten uit de materialiteitsanalyse, de uitvraag in de rapportagestandaard ESRS E1 en de uitkomsten van de GAP-analyse, is in 2023 een aanpak voorbereid om ADG breed de doelen en maatregelen in lijn te krijgen met het Parijsakkoord.

Deze aanpak richt zich in 2024 op het inzichtelijk maken (geconsolideerd) van de CO2-voetafdruk, scope 1 + 2 en mobiliteitscategorieën in scope 3. Het doorrekenen van de effecten van de getroffen en geplande maatregelen die bijdragen aan reductie CO2-uitstoot, zijn onderdeel van de aanpak in 2024.

Concrete acties 2024

  • Inrichten geconsolideerde CO2-registratie.
  • Meten geconsolideerde CO2-uitstoot van scope 1 en 2 en gedeeltelijk van scope 3 (mobiliteit).
  • Opvragen CO2-uitstoot in onze keten bij ketenpartners (overige scope 3).
  • Opstellen van doelen reductie CO2 voor 2025.

Voorbeelden

Duurzame handschoenen

Drie grote landelijke schoonmaakbedrijven Asito, CSU en Gom stappen gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden op een milieuvriendelijkere wijze geproduceerd en zijn recyclebaar.

Vervoer onder de loep

Vervoer is een grote factor bij de CO2-uitstoot van ADG en haar bedrijven. Daarom zijn er op dit vlak allerlei maatregelen genomen. Zo worden er alleen nog elektrische auto’s aangeschaft voor het gehele leasewagenpark van alle ADG-bedrijven, zodat binnen enkele jaren geen leaseauto’s meer op fossiele brandstof rijden. Daarnaast worden bij verschillende ADG-bedrijven initiatieven ontplooid om ook het woon-werk verkeer van medewerkers te verduurzamen, bijvoorbeeld bij de thuiszorgmedewerkers van TSN.

Nieuw pand HEYDAY

Vorig jaar verhuisde HEYDAY naar een nieuw pand in Den Bosch. Duurzaamheid is hierbij ontzettend belangrijk. HEYDAY is een samenwerking aangegaan met een leverancier die werkt met circulair meubilair. Maar ook met de verbouwing is duurzaamheid centraal gehouden, de indeling is alleen aangepast waar dit noodzakelijk was. Dat betekent dat er bewust is gekozen om bijvoorbeeld niet alle vergaderruimtes te verplaatsen, maar intact te houden.

Cookie op ADG
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op 'Verander opties' te klikken. Door op 'Accepteren' te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeuren
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statistisch
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.